DA ARBEJDSMILJØUDDANNELSE

Forårets nyhedsbrev

17. april 2024

De lyse nætter er tilbage, og det er tid til nyt om arbejdsmiljø.
Er du for eksempel klar over, at der er nye regler for asbestarbejde på vej? Få også 5 gode råd til at styrke det psykiske arbejdsmiljø på din arbejdsplads og læs hvordan, du får en – næsten - gratis workshop og spændende tilbud om efteruddannelse. 

Først og fremmest TAK til alle jer, der har været på arbejdsmiljøuddannelse. Det har været dejligt at møde jer ude i landet, og se hvordan I, entusiastiske mennesker, ligesom os, ser værdien i et godt arbejdsmiljø.

Apropos entusiaster! Har du hørt om den helt nye eksklusive Facebook-gruppe for alle, der har gennemgået en DA arbejdsmiljøuddannelse? Den hedder DA arbejdsmiljøentusiaster, og er netop lanceret. Du er velkommen til at melde dig ind i gruppen, og blive en del af et arbejdsmiljøfælleskab på tværs af alle slags brancher. Er du interesseret i at være med, så klik her: DAarbejdsmiljøentusiaster eller skriv en mail til sdck@da.dk og få tilsendt en direkte invitation. 

 

Nyheder

Nedrivning af materiale med asbest vil fremover kræve en autorisation
For at sikre at færre kan blive udsat for det farlige stof, er der fremsat et lovforslag om en autorisationsordning. Man forventer den træder i kraft juni 2024, og at der herefter vil være 6 måneder, hvor virksomhederne kan ansøge om autorisation. Det betyder også, at private personer ikke selv må nedrive asbestholdige materialer, og at der bliver stillet konkrete krav til virksomhedernes faglige ansvar. Læs mere om kravene til virksomhederne på: Der kommer nye regler for asbestarbejde - Arbejdstilsynet (at.dk).

Update24
Vi har netop åbnet for tilmeldinger til vores succesfulde temadag Update24. Temadagene bliver i år holdt d. 2. september i Glostrup og d. 23. september i Billund.

Vi har sammen med Human House stykket et godt program sammen til jer med højaktuelle emner og nyeste viden – plus gensyn med et par de mest populære workshops fra sidste år. Vi garanterer en dag i topklasse med masser af vidensdeling, sjove indslag og god stemning.

Klik ind på Update24 | Arrangementet (tilmeld.dk) og tilmeld dig allerede i dag.
 

Tips og tricks

Udluftning – vigtigt for et godt indeklima

Lugter dit kontor af gnu og kan dine planter ikke få luft? Så er det tid til at lufte ud!

De hyppigste årsager til dårligt indeklima er støv, luftens kvalitet, træk, fugt og rummets temperatur. En temperatur mellem 20 – 22 C er godt til kontorarbejde.

Arbejdstilsynet anbefaler, at arbejdsmiljøorganisationen sætter fokus på indeklimaet og sikre et godt arbejdsmiljø. I kan også bruge en indeklimamåler til at kontrollere luftkvaliteten.
 

5 ting du kan gøre for at styrke det psykiske arbejdsmiljø på din arbejdsplads

Giv det psykiske arbejdsmiljø opmærksomhed og del 5 gode råd med din kollega

-          Lyt til dine kollegaer og spørg ind til deres behov.
-          Ros dine kollegaers gode arbejde.
-          Tilbyd din hjælp og støtte, hvis en kollega føler sig presset.
-          Skab klare rammer og krav for jeres arbejde
-          Kommuniker dine tanker og bekymringer med din leder.

Tak for nu!
Det var alt for denne gang – vi vender tilbage i juni, hvor der vil være nye brandvarme emner og guides til, hvordan du styrker det gode arbejdsmiljø. Følg os indtil da på LinkedIn: DA arbejdsmiljøuddannelse