Er det lovpligtigt at lave en APV?
Ja. I arbejdsmiljøloven kan man læse, at alle virksomheder med mindst én ansat skal udarbejde en APV – uanset branche og størrelse. APV’en skal gennemføres mindst hvert tredje år, eller når der sker væsentlige ændringer på arbejdspladsen. Alle ansatte skal have mulighed for at deltage i APV’en og på denne måde give sine holdninger og erfaringer inden for eget arbejdsområde tilkende.
Kan du selv lave en APV?
Arbejdsgiver og Arbejdsmiljøorganisation (AMO) skal samarbejde om APV’en, og sammen vurdere, om der er områder, der særligt skal kortlægges denne gang. Det anbefales, at I laver en beskrivelse, der kort synliggør, hvordan I vil planlægge forløbet herunder gennemførelse, inddragelse af medarbejdere og opfølgning på handleplanerne.
Mange forbinder APV med et spørgeskema, men der er mange forskellige metoder til at indhente viden om jeres arbejdsmiljø. Så når I vælger jeres måde, kan I overveje f.eks. hvad kan det give jer, hvis I bruger en dialog metode, og kortlægger det fysiske arbejdsmiljø i lokalet sammen med de personer, som arbejder dér.
Hvad sker der, hvis man ikke har en APV?
Hvis din virksomhed ikke har en opdateret APV med en tilhørende handleplan, kan Arbejdstilsynet give påbud. Når Arbejdstilsynet kommer på besøg, vil de altid gerne tale med jer om jeres APV-handleplan, aktuelle arbejdsmiljøindsatser, og hvordan I systematisk arbejder med arbejdsmiljø.
Er du blevet inspireret til at få mere viden om APV?
– så tilmeld dig vores suppleringskursus ”Arbejdspladsvurdering (APV)”
DA arbejdsmiljøuddannelse - Åbne supplerende kurser